Leerlingen
Op onze school zijn de leerlingen verdeeld in de onderbouw en de bovenbouw.
Onderbouw: groep 1 t/m 4 (hoofdlocatie Weezenhof 4002)
Bovenbouw: groep 5 t/m 8 (tweede locatie Weezenhof 8102)
Na de zomer van 2023 krijgen alle leerlingen les op locatie Weezenhof 8102.
Leerlingenraad
De leerlingenraad van de Prins Clausschool bestaat uit een groep leerlingen die alle kinderen van de school vertegenwoordigen. De leerlingen uit de raad, zijn afkomstig uit de leerjaren 5, 6, 7 en 8, steeds 1 leerling per groep. Dit schooljaar tellen de leerjaren 5 t/m 8 in totaal 7 groepen, wat automatisch betekent dat de leerlingenraad 7 leden telt.
De leden zijn democratisch gekozen, voor één schooljaar, door hun medeleerlingen. Voorafgaande de verkiezingen stellen potentiële leden zich kandidaat voor hun groep en houden zij een eigen verkiezingscampagne.
Aan het einde van hun zittingsperiode, in de praktijk betekent dat: Aan het einde van het schooljaar, treden leden af. In het nieuwe schooljaar mogen zij zich dan eventueel weer verkiesbaar stellen voor een nieuwe periode, een nieuw schooljaar.
Kinderen uit lagere groepen kunnen niet verkozen worden. De verkiezingen voor de leerlingenraad worden samen met de (eigen) leraar geregeld.
Tijdens de leerlingenraad vergaderingen is de directeur aanwezig die een coachende rol heeft. De voorzitter en de notulist zijn leerlingen.
Iedere vijf weken komt de leerlingenraad van de Prins Clausschool bijeen om te vergaderen. Ze bespreken samen met de directeur wat er beter zou kunnen op school. Dan doen ze aan de hand van door andere leerlingen ingebrachte ideeën, die mogelijk voorafgaande de vergadering gesorteerd en besproken zijn in de verschillende groepen. Alle ideeën worden genoteerd, om daarna te bepalen of deze besproken dienen te worden in de leerlingenraad. (De ideeën worden verzameld via de ideeën bus die een plek krijgt op de bovenbouw locatie)
De actiepunten die voortkomen uit de vergadering van de leerlingenraad worden ook meegenomen in de teamvergadering van de school. (De directeur ontvangt de notulen van de vergadering en agendeert deze tijdens de teamvergadering)
De leerlingenraad leden zorgen voor terugkoppeling van hetgeen besproken is, in de “eigen” groep(en).
Voordelen van een leerlingenraad
Deelnemen aan een leerlingenraad is leerzaam. Leerlingen leren er dat je invloed kunt uitoefenen op zaken die je dagelijks aangaan. In de leerlingenraad mogen ze meedenken en meepraten over de aanschaf van nieuwe materialen voor het schoolplein, het kiezen van een goed doel voor een sponsorloop en/of de veiligheid van alle leerlingen op school.
Er bestaan uiteraard nog meer voorbeelden.
Vergroten van leerlingbetrokkenheid
Een leerlingenraad vergroot leerlingbetrokkenheid. Ze hebben meer invloed op dingen die op school gebeuren en voelen zich er verantwoordelijker voor.
Denken vanuit het algemeen belang
Leerlingen leren ook dat de vertegenwoordigers in de leerlingenraad daar niet zijn om hun eigen belangen te behartigen. Zo leren ze te om te denken vanuit de belangen van álle leerlingen: het algemeen belang.
Iedereen uit de groepen 5 t/m 8 kan in principe gekozen worden voor de leerlingenraad. Om dat te realiseren dien je te zorgen dat je gekozen wordt op basis van je kwaliteiten, waarvan de communicatieve vaardigheden de belangrijkste is.
Ontwikkeling communicatieve vaardigheden
Communicatieve vaardigheden zijn binnen een leerlingenraad enorm belangrijk. Dat vraagt dus wel wat van de leerlingen. Hierbij moet je denken aan: Een open houding hebben, durven praten, (goed) kunnen beargumenteren waarom iets wel of niet realiseerbaar is, respectvol kunnen omgaan met een ander en/of goed kunnen discussiëren, op kunnen komen voor een mening, maar ook durven toegeven dat een ander mogelijk gelijk heeft.
Bezit een leerling deze kwaliteiten niet, dan is de leerlingenraad waarschijnlijk niet passend.
Je leert in de leerlingenraad dat als er goed naar je wordt geluisterd, er ook sneller actie wordt ondernomen. Binnen een leerlingenraad leren leerlingen dus ook om effectief te overleggen, door onderwerpen te agenderen, de vergaderstructuur te oefenen en door een voorzitter en notulist aan te stellen die zij zelf kiezen uit hun midden.
Goede wisselwerking MR en leerlingenraad
De leerlingenraad is te vergelijken met de medezeggenschapsraad (mr), maar dan op het niveau van leerlingen. Is de leerlingenraad goed opgezet? Dan kan er een mooie wisselwerking ontstaan tussen de mr en de leerlingenraad. Zo voelen leerlingen zich echt serieus genomen.
Actief burgerschap in de praktijk
Onze school werkt met een leerlingenraad en vindt het daarnaast een voordeel dat we werken aan actief burgerschap. De Prins Clausschool functioneert als een democratische leer- en leefgemeenschap en geeft ook leerlingen inspraak. Door het meedenken en meebeslissen leren onze kinderen verantwoordelijkheid te dragen.